SEO optimering

Guide til søgemaskineoptimering

Hvad er off-page SEO?

Off-page SEO inkluderer de taktikker der udføres væk fra dit eget websted. Linkopbygning betragtes ofte som den vigtigste off-page taktik, men dette inkluderer også taktik som indholdsmarkedsføring, sociale medier (facebook, linkedin, twitter mm), podcasts, anmeldelser, opbygning af lokale referencer og mere.

Hvad er on-page SEO?

On-page SEO dækker den taktik, du bruger på dit websted, der hjælper søgemaskiner til bedre at forstå og rangere dit indhold. Fra at skabe godt indhold, optimering af titeltags, metatags og overskrifter til intern sammenkædning, billedoptimering og mere - disse falder alle sammen under on-page SEO.

Hvad er teknisk SEO?

Teknisk SEO dækker de ting, der direkte påvirker indekseringen og gennemsøgningen af dit websted af søgemaskiner. Nogle hævder, at dette falder under on-page SEO, Det betragtes dog også bredt som en disciplin i sig selv: optimering af hastighed, strukturerede data og mere hører under teknisk SEO.

Skriv indhold til mennesker, ikke maskiner

Godt, velskrevet og originalt indhold er guld værd for enhver hjemmeside. Men uanset hvor godt dit indhold måtte være skrevet, så hjælper det dig ikke meget, hvis de relevante internetbrugere ikke opdager, at dit indhold eksisterer. Vi anbefaler at læse mere information om Google søgealgoritme. For at opnå den højst mulige, relevante trafik af brugere til din hjemmeside, så bør du sikre dig, at tekstindholdet på din hjemmeside rummer svarene på dét, brugerne efterspørger i deres søgemaskinesøgninger. Det er, hvis det gøres helt simpelt, hvad søgemaskineoptimering af tekster går ud på.

Indholdsoptimering af hjemmesider

Indholdsoptimering af hjemmesider er et håndværk, som alle kan lære. Når du har læst denne tekst, vil du være udstyret med en god basisviden omkring, hvordan du bedst optimerer dit indhold for søgemaskiner, som for eksempel Google Search. Inden du går i gang med at kreere dit indhold, skal du have fundet ud af, hvilke keywords der skal indgå i dit tekstindhold. Keywords er de ord og sætninger, som søgemaskinernes brugere typisk søger på, når de leder efter information, der relaterer til dét, din hjemmeside gerne vil præsentere brugerne for. Er disse ord og sætninger inkluderet i tekstindholdet på din hjemmeside, vil søgemaskinerne nemmere kunne forbinde din hjemmeside med de relevante brugere (dit sideindhold indeholder nu de ord og sætninger, som brugerne søger på i Googles søgemaskine). Du vil derfor også nu i højere grad henvende dig til brugerne med dit indhold i stedet for blot at skrive til dig selv.

Computer seo

Keyword analyse værktøjer

Der findes utallige analyseprogrammer og værktøjer på nettet, typisk kaldet keyword planners, som kan hjælpe dig med at finde de rette keywords til din hjemmeside. I en keyword planner indtaster du typisk ord og sætninger, der relaterer til produktet eller emnet, du præsenterer på din side. Herefter analyserer planlægningsværktøjet sig frem til en række hjælpsom statistik omkring dine indtastede søgeord og sætninger:

  • Gennemsnitlige antal søgninger på de ord og sætninger, du har tastet
  • Forslag til relaterede søgeord og sætninger
  • Konkurrence om ordet/sætningen (Hvor mange andre sider bruger samme ord/sætning til at tiltrække brugere til deres hjemmeside)

Søgeord og sætninger grupperes

De udvalgte søgeord og sætninger skal grupperes, så de emne- og formålsmæssigt passer sammen. Grupperingerne vil være fundamentet for dine forskellige emneopdelte sider på din hjemmeside. Denne proces er også med til at give dig et bedre overblik og skabe en klarere struktur, når du skal i gang med at skrive selve indholdet. Det vil gøre din skriveproces både hurtigere og bedre.

SERP analyse

Du skal også lave en SERP-analyse af dine keywords og keywords-grupperinger. SERP er en forkortelse af Search Engine Result Page, eller på dansk, søgeresultatside. SERP er resultatsiden der vises, efter brugeren har indtastet et søgeord eller en søgesætning og klikket “søg”. I en SERP-analyse tjekker du, om dit tekstindholds søgeord er gode og relevante nok til, at du kan konkurrere om pladserne i toppen af søgeresultatlisten.

Kig på konkurrenterne

Når du kigger på dine konkurrenters sider, så bid især mærke i om deres indhold består af lange eller korte tekster, og om teksterne er delt op i mange afsnit eller ej. Undersøg også, om de har stillet indholdet op i listeform, punktform eller lignende, eller om deres side indeholder mange billeder, illustrationer eller meget video.

Optimer dit indhold

Når du har fundet frem til de ord og sætninger, som både du og keyword plannerens statistik finder relevante for din hjemmeside, er du klar til næste skridt.

Gratis keyword optimering

Search Console

Et favoritværktøj blandt mange til optimering af seo tekster. Du får en let tilgængelig liste over nøgleord / fraser du allerede findes på, og hvilke sider der har den bedste pladsering i søgeresultater. Du kan se hvor mange besøgende du har modtaget per frase og ved at sammenligne denne data kan du bedst muligt optimerer dine titler med mere.

Trends

Google Trends analyserer populariteten af de bedste søgeforespørgsler i Google-søgning på tværs af forskellige regioner og sprog. Nemt anvendeligt og bruger grafer til at sammenligne søgevolumen for forskellige forespørgsler over tid. Mest anvendeligt for meget populære søgninger.

Keyword Planner

Keyword Planner er beregnet til at hjælpe dig med at undersøge nøgleord til dine Adwords søgekampagner. Google Keyword Planner er også brugbart udenfor Adwords da du kan bruge dette gratis værktøj til at finde nye søgeord relateret til din virksomhed og se skøn over antal søgninger, de modtager, og omkostningerne til at målrette dem.

Sådan optimerer du dit tekstindhold for SEO

Du har nu kreeret flot og inddragende indhold, hvori relevante keywords indgår. Nu skal du have optimeret teksten yderligere, så den fremstår så søgemaskinevenlig som muligt.

Sådan strukturerer du dit indhold

Brug af overskrifter

Udover at gøre din tekst mere overskueligt læsevenlig, så klapper Google også i deres hænder, når du formaterer dit tekstindhold, så det indeholder afsnit med overskrifter. Disse overskrifter kaldes også for header tags. Header tags er HTML-kode og overskrifter kan kodes som <h1><h6>. <h1> er hovedoverskriften, også kaldet underrubrikken, mens <h2>-<h6> typisk er diverse underrubrikker. Når du kreerer tekstindhold, bør hver side have en hovedrubrik, en <h1>. For at søgeoptimere dit indhold bør <h1> indeholde sidens væsentligste keyword eller –sætning, samtidig med at rubrikken oplyser, hvad efterfølgende indhold drejer sig om. Brug ikke dine header tags til at markere ting som ikke er overskrifter. Eksempelvis telefonnumre, menupunkter eller links.

Sørg for, at søgerobotten kan se dine links

Sørg også for, at der er synligt tilgængelige links på siden til din hjemmesides andre sider. Er der kun adgang til de andre sider på din hjemmeside via fx en <select> menu, risikerer du nemlig, at søgemaskinens crawlere ikke kan finde dit indhold.

Ankertekst

Ankertekst, eller anchor tekst, er den tekst du bruger i linket, du linker til andre sider med. Indholdet af din ankertekst giver søgemaskinen en ide om, hvad sidens indhold, du linker til, består af. Korrekt og god ikke-overdrevet brug af ankertekst øger søgemaskinens ranking af dit indhold. Lav kun links, når der er behov for det! Gode, funktionelle links er også med til at øge din sides brugervenlighed, samt øge incitamentet hos brugeren for at bruge mere tid på din hjemmeside.

Brug af billede og video

Brug af billede og video er en god måde at skabe dynamik på en side. Supplering af relevant billede og video kan være med til at understøtte pointer i en tekst, samt øge læseværdigheden af siden.

Optimer dine billeder

Store billedfiler er en af de væsentlige grunde til, at en hjemmeside er langsom. Derfor er det altid en god ide at komprimere sine billedfiler. En god ide er også at vise sine billedfiler i det rette format. Animationer burde implementeres i SVG / GIF / CSS, mens still billeder, afhængigt af behov og brugsformål med fordel kan konverteres til WebP for nyere browser versioner og JPG og PNG-formater for fuld support af ældre internetbrowsere. Filnavnet på billedet er også en vigtig detalje til at fortælle søgemaskinerne, hvad billedet handler om.

Husk Alt-tekst

Alt-tekst er billedbeskrivelser, der via skærmlæsere, bruges til at beskrive billeder og illustrationer for synshæmmede. Men, Googles crawlere, da de endnu ikke har fået skruet øjne på ”metalkraniet” bruger også alt-teksten, til at forstå, hvad dit billede indeholder, så de bedre kan lagre og indeksere dem. Derfor kan det godt betale sig at bruge tid på at lave ordentlig alt-tekst til de billedfiler, man bruger på sin hjemmeside.

Tekststørrelser og farver

Undgå at bruge for små bogstavtyper. Der anbefales at man bruger fonte i størrelse 16px og op for at undgå, at brugeren zoomer og vrider skærmbilledet for meget. Det er også vigtigt, at din tekstfarve og sidens baggrundsfarve går godt i spænd således, at læsevenligheden er i top.

Fed og kursiv skrift

Fed (<strong>) og kursiv (<em>) skrift er gode greb til at understrege pointer eller lignende i teksten. Men husk, alt med måde, oversvømmer du din tekst med Fed og kursiv tekst, mister indholdet sin effektværdi.

Afsnit, lister og punkter

Tekstindholdet på en side bliver mere overskueligt, hvis det deles op i flere afsnit. Man kan med fordel også inddele relevant og passende indhold i liste- eller punktform.

Dette må du ALDRIG gøre

Når du lægger indhold op på din hjemmeside, så er der nogle ting, du for alt i verden skal forsøge at holde dig fra at gøre.

Overflod af keywords

I ældre artikler og blogs om SEO tales og diskuteres der ivrigt om, hvilken effekt mængden af keywords brugt i en tekst har på Googles ranking af en side. Man kan stadig støde på folk, der hårdnakket påstår, at et keyword skal nævnes x-antal gange i en tekst for maksimal effekt i Googles ranking system. Det er sandt, at søgemaskinerobotterne fisker efter keywords i din tekst, men de tjekker også, om resten af teksten relaterer til søgeordet, og om siden som helhed vil falde i søgerens smag. Propper du for mange søgeord ind i din tekst, kan det nemt komme til at virke for søgt, og som om at det hele er skrevet af en robot. Det dur ikke. Det er bedre i stedet at forsøge at integrere søgeordene i ens tekst så diskret og naturligt som muligt. Det skal ikke være sådan, at læseren, når han skimmer teksten, grinende kan sige, der er et søgeord, og der er et til, og der er et tredje.

Tyndt indhold

En af de ældre SEO-indholdsstrategier for hjemmesider var at oprette separate, men ellers indholdsidentiske sider for emner ved hjælp af keyword-synonymer. En anden strategi var at oprette hjemmesider i flere geografiske områder, men med samme indhold. Eneste forskel var det geografiske stednavn; Rengøring København, Rengøring Aarhus, Rengøring Aalborg, Rengøring Odense og så videre. Denne strategi var populær og nyttig, fordi søgemaskiner dengang ikke var så skarpe til at sortere i ord og sætninger, som de er i dag. I takt med søgemaskinernes opdateringer er der dog kommet nye boller på suppen, og siden 2011 har Google for eksempel valgt at “give strafpoint” til hjemmesider med tyndt indhold. Så, hvis du ikke ønsker, at din ellers udmærkede hjemmeside skal dale i Googles search rankings, så bør du luge ud for tyndt indhold i dine sider – med en tættekam! Saml i stedet indholdet på én side og sørg for, at alle synonymerne optræder i sideteksten.

Kopieret indhold

Originalt indhold belønnes, kopieret indhold straffes. Længere er den ikke. Det er rigtigt, at sådan har det ikke altid været. Men sådan er det blevet nu. Udover at Google filtrerer din plagierede side fra i søgeresultaterne, så risikerer du for øvrigt også at få en copyright retssag om halsen, hvis opretshaverne finder ud af, at du kopierer deres indhold. Det kan også skade din side og dit brands troværdighed, hvis dine brugere finder ud af, at du har planket din hjemmesidetekst andetsteds fra.

Cloaking

At lade crawlerne tro én ting om en hjemmeside og brugerne så rent faktisk ser noget andet, når de klikker sig ind, kaldes for cloaking. For eksempel kan det være, at du søger en fodboldkamp. Du ser i søgeresultatlisten et link til et uddrag fra en Premier League fodboldkamp mellem Liverpool og Manchester United, men når du klikker ind er det en optagelse af en fodboldkamp mellem de to hold i spillet FIFA 2020 til Playstation 4. Ikke helt det samme, vel? Når Google opdager, at dette finder sted, undlader de at vise siden i deres søgeresultater. Du bør derfor sikre dig, at du ikke uforvarende kommer til at lave en opsætning, som kan misforstås som værende cloaking.

Markup og fyld mere på resultatsiderne end dine konkurrenter

Meta-title tag

Et meta titel-tag, eller på engelsk, title-tag, er et stykke HTML-kode, som kortfattet uddyber titlen på en hjemmeside. Meta title-tags ses på søgeresultatsider som den klikbare overskrift for de enkelte søgeresultater. Titel-tagget skal være en kort og præcis beskrivelse af indholdet på din side. Dit titel-tag skal have en længde på under 60 bogstaver, ellers kommer det hele ikke med.

Meta-beskrivelse

Meta-beskrivelser er meget lig Meta-titel-tags. Mens Titel-tags uddyber titlen på en hjemmeside, tager meta-beskrivelsen skridtet videre, og fungerer som en kort beskrivende synopsis for indholdet på siden. Med gode meta titel-tags og –beskrivelser øger du klikraten til din side fra de brugere, der skimmer og sorterer sig igennem søgeresultatsiden for at finde den side, som bedst matcher det de søger.

Schema markup

Når du på søgeresultatsider støder på links til en side, der er fyldigere og rummer flere detaljer, måske billede, video eller grafik, så er du stødt på det der kaldes en Rich Snippet. Altså en fyldigere præsentationsbid af en side. Disse rich snippets gøres mulige ved at bruge schema markup på ens hjemmeside. Schema markup kaldes også for struktureret data. Det er et stykke kode, der markerer indholdet på din side, så søgemaskiner bedre kan læse og forstå indholdet. Det hjælper din side med at opnå øget relevans i søgemaskinernes øjne. Den større synlighed i søgeresultaterne hjælper også med at øge klikkonverteringen til din side. De fleste søgemaskiner understøtter Schema-kodning fra Schema.org, og det anbefales derfor klart at starte med at bruge kode fra dem.